søndag 6. februar 2011

Tidsreisa i musikken..

Det e mykkje man kan gjøre en lørdagskveld.
Deriblandt sette sæ ned og se og høre på musikk som faktisk har hatt ei meining oppi gjønna åran.
Alt fra den som man hulka tell, te den man rocka på bordan tel..:)
Det e så lett å drømme sæ telbake, med ett sånn småsalig lite smil, du verden så arti man har hatt det!
Dagan går mot vår og sommer, takk og pris.
Æ har en veldig god venn som også venta på varmen, dog av andre grunna enn mæ. En av mine beste venna, gjennom over 25 år  har vennskapet vårres strekt sæ.
Vi e fremdeles nær når vi snakkes, med den samme forståelsen førr hverandre. Æ sku gjerna ha tatt nån av probleman han har hatt å stri med  den seinare tia, men av og tel e det umulig.Det einaste æ KAN gjøre no e å være støtte, og så glede mæ på hannes vegne når han har fått unna alt av problema.
Husk, æ e inderlig glad i dæ,min venn,  betingelsesløst!
Æ antar morradagen kommer om æ vil eller ikke, så no e det vel ikke så mange halvtiman te man finn senga.

Æ ønske mæ så mykkje, men mest av alt nok tid tel å være nåkka positivt førr alle de æ ser så sjelden.. OG førr de æ ser ofte.
Kanskje man sku sende hver og en en tanke, kanskje e det nån som merke det?? :))
Frosten riv ute, vindkulan bit, æ sitt inne og nekte å bli frossen.
Snart e det vår...

fredag 4. februar 2011

Fredagstrøtten..

Det e tungt å bli våken i dag.. æ føle mæ som nåkka som holde tell på djupna egentlig.. og så må æ opp å vake..
Det e tungt å sige opp.
Kroppen e tung, haue vil ikke virke skikkelig, og æ e langt unna å være kvikk og rask.
Foreløbig e det bare auan som har brutt vannskorpa.. I dag har æ endel å gjøre, så det e på tide å få sandtaket ut av auan, få dusja og kroppen tel å virke.
Må bare få kravla mæ opp i den mentale fjæra, så æ kommer mæ på føttern.
Foreløbig e det kaffe som e beste medisin mot morratrøtten, etter den blir det dusjen.
Skal ta en skikkelig sjau i mæra som står hos ho Aina i dag, antar æ ende opp søkkblaut, svett, og utslitt!

Men det e no trivelig arbeid så da så. :)

Dessuten så må æ ta ett vannbytte i mæra her heime også, det gjør sæ heldigvis nesten sjøl.
Det e trivelig med akvarium, særlig når man sætt sæ ned og virkelig følge med på ka fiskan holde på med..
Nån av dem e bare kranglefanta, nån bærre leke, nån e matvrak, nån fis rundt ilamme alle, og nån e litt sky og førrsiktig,nån bare produsere unga... me felles førr dem alle e at når æ står der med fatet med mat så står dem å stange i glasset: MAAAAAAAAAAT!!!!!! 
:))

torsdag 3. februar 2011

Grå -vær på tordag

Ikkje mykkje solgløtt i dag nei..
Sur og kald vind, det kove litt ute, sånne ekle snykorn som hverken e fuggel eller fisk..

Har en dag igjen denne uka på jobb så e det frihelg.. skal bli godt.
Føle egentlig mest førr å finne mæ ei hula å kryp inn i, og bli der tel snyen e vekke.
E ikkje så veldig i godt humør, dårlige nyheta e og blir dårlige nyheta.
Man får bærre klore sæ fast, og ta en dag i gangen.
Æ har heimlengsel... skikkelig heimlengsel...
Æ savne han Simen, bror min, ho Tina, ho Emilie.. æ har ikke fått vært på kirkegården og prata skjit med ho Anne og han pappa på evigheter.. eller tulla med han Frank.
Æ savne vennan i Bodø, i saltstraumen, på Tverlandet.. alle der nede.
Æ savne å få stå under brua i Saltstraumen og se på at Straumen bær, at kjelan hvirvle førrbi, og at måsen kjefta å smell...  Æ savne børvasstindan..

Men sånn e det.. man gjør det man må, og så får alt komme tel si tid.

onsdag 2. februar 2011

Solgløtt en onsdags-formiddag

Æ titta over bukta, og ser ett gløtt av solskinn oppi åsen der..
Ho e oppe å vaka no sola, sloss sæ igjønna skylaget førr å komme med litt lys.
Vi her oppe i nord treng det sårt, vi e litt sånn som makk-flua, vi livne tel med lys og varme.
Det har vært en mørk periode, men no veit man at man går mot lyset, og mot litt varmere daga.
Men enno må vi nok finne oss i kulda ei stund, vintern e langt fra over.
Om kun tre mnd skal stor-måsen være full-vorpen, og mulighetan førr måsegg e der..
Dagan går no..
I går fikk æ ho Aina mi te å vise mæ korsn æ kunne putte bilda etc innpå her, det vil sikkert bli endel redigering no framover.

men ikke i dag.. I dag skal æ på jobb..
I dag skal æ gruble mæ igjønna ting, når æ har tid.
Skiftningan ute i naturen e der om æ studere de eller ikke.
Så får en stakkar ta det som følge med, av glarholke, snystorma, regnskjøll, og anna trivelig vær som måtte bli kasta over oss fram te snyen e borte.
Og førr en gangs skyld håpa æ tia blir å gå sakte framover mot sommarn.. æ glede mæ ikke te den.
Sommar e den tia på året når folk har en tendens te å fløtte..
La dagan gå sakte.
La mæ fylle de med samvær, sånn at man har nåkka å minnes te høsten.

La våren bli lang..

tirsdag 1. februar 2011

Crazyness:)



Meg og Aina...:) På utkikk etter Simba;)
















Tirsdag i nord

kor i heite vart januarn av???
Bukta nedførr her e stort sett isfri, og det kommer dønninga inn, så det har nok gått en båt førrbi på utsia førr ei stund sia...
Sånn e livet også, ting skjer ett stykke unna, og så ser man dønningan litt seinar.
Jo større båt, og jo større fart, jo større dønninga.
Og alt man kan gjøre e å se om det blir store eller små bølga som slår opp på land.
Tang-klasan bryr sæ lite, de fleste e godt fastgrodd.
Det siste året har vært av den urolige sorten, der det har blitt mye dønninga.
Æ har sett folk gå fra hverandre på en stygg måte,æ har sett folk forelske sæ kraftig, æ har sett gode venna bli frøktelig lite venna, nån venna va ikke det i det hele tatt, mens andre va bedre venna enn man trudde.

E det rart man drekk si æ bærre..

Venninna mi har fått slite i høst, med dårlig form, en gubbe som har vært lite heime pga jobb, og en masse frustrasjona.. Æ kjenne mæ igjen der.
Men etter nån år blir man sterk fant æ ut..

Og mens dønningan rulle inn mot land, krysse man av på kalendern mentalt..
En dag nærmere vår!!

irritasjon og meir irritasjon...

Æ kjenne æ blir forbanna!!!
Slankekura, gå ned i vekt, perfekt til sommeren osv osv osv..
Ligg unna kiloa mine førr svarte svingende!!
Korr i himmelens navn står det at det e greit at man skal peppres med slankereklame overalt??
Æ blir så rasanes!!
Hvis æ føle mæ vel no, kem e det som gir dem rett te å kalle mæ feit førrdi at æ ikke har en bmi på 1???
Æ ser ikke ut som en fotomodell, takk og pris!!
Vi damene som faktisk har en form her og der må få lov å ha dem i fred, uten å skal få dårlig sjøltillit så snart vi åpna ett blad eller e på nettet!
Æ KREVE å få ha kiloan mine i fred, tel æ sjøl bestemme at æ har førr mange av dem!
GRRRRRRRRRRRRR!!